Arrogant ? Responsibility ?






                   Arrogant, means  having or revealing an exaggerated sense of one's own importance or abilities.
while Responsibility? a moral obligation to behave correctly toward or in respect of.

               Ada jugak manusia yang jenis tak nak laksanakan tanggungjawab diorang as a father, as a son, as a friend and whatsoever. Dia ni asyik nak salahkan orang. just nak lepaskan diri dari situasi yang mungkin membahayakan dia even memang dia yang mulakan situasi bahaya tu, he just dont want to selesaikan risiko dia walaupun dia dah tahu dari awal. selalu nak larikan diri dari masalah, ye memang orang pengecut jer yang selalu lari dari masalah.

"  THIS WORLD IS A JUNGLE  "
YOU EITHER FIGHT OR RUN FOREVER.

                       memang sudah terang lagi bersuluh, memang dunia ni kita takkan dapat lari dari masalah melainkan kita selesaikannya. dan masalah takkan selesai dengan sendirinya melainkan KITA yang selesaikannya. AM I RIGHT? so apa alasan orang ni, yang selalu larikan diri dari masalah?
nak hidup mewah tapi tak nak usaha? taknak bekerja? taknak mencuba? taknak merasa lelahnya bekerja? 

MASIH ADA LAGIKAH MANUSIA SEBEGINI RUPA?

                   jangan ingat takdek guys! bukan setakat ada, banyaakk pulak tuh! hidup diorang just nak lepak dan habiskan duit, nak berfoya-foya, nakkan hiburan, ENJOY. Sedangkan, mak ayah masih penat nak tanggung diorang, berhutang situ sini. if dia dah beristeri/ bersuami, pasangan diorang penat penat carikan duit tetiba dia nak habiskan untuk diri dia jer. Dahlah tak nak bekerja, pastu nak habiskan duit orang pulak. INI yang menjadikan masalah.


                    kalau dia yang buat silap, terang terang memang dialah penyebab but he/she still nak tunjuk jari telunjuknya, means dia nak persalahkan orang sekelilingnya. then, mulalah cakap kecewa dengan semua orang. walhal, kita yang terasa dan sakit hati dengn perbuatannya yang suka persalahkan orang, tak pernah rasa diri tu salah, tak pernah rasa diri tu rendah. 


ADAKAH INI BERKAIT RAPAT DENGAN ILMU DI DADA?

                     mungkin ia berkait jugak, study jauh jauh or tinggi tinggi at last? terasa bangga diri, terasa perlu dipuji, terasa diri tu tinggi, terasa ilmu dah mencukupi. haiisshhh, inilah yang parah! bila dah camgtu, semua orang dia rasa salah. semua orang dia rasa tak pandai, bodoh, tak reti and whatsoever! yelaahh...dia jer yang pandai kaan nak wat camne lagi daah. hatta! nak lawan guru sendiri kot! kuangjaq betul manusia yang sudah berIjazah zaman sekrang. even, guru tu sendiri yang salah, tak sepatutnyan kita tolak pendapat beliau mentah mentah. still boleh buat berbincang kan? berkongsi pendapat, makin bertambah ilmu. apasalahnya?
 it just a small matter but  YOU make it bigger. 

                  i really hope kita akan jadi manusia yang lebih bertanggungjawab dan tak bangga diri bila dah belajar tinggi tinggi. Jangan bila kita dah bawak title orang yang berjaya or orang study overseas, kita nak perlekehkan orang yang bawah dari kita. please DON'T do that. kekadang kebijaksanaan, kecantikan, dan kemewahan ini pon menjadi satu ujian dan BALA kepada seseorang so, WATCHOUT lah dengan semua nikmat yang الله dah bagi kat kita. gunakan sebaiknya dan janganlah terlalu leka dengan dunia yang penuh dengan dusta dan akan hanya membinasakan diri kita sentiasa. sekian, wassalam.







Comments

Popular posts from this blog

STUDENT MESIR

WHAT A LOVELY COUNTRY [ Part 1 ]

Al kisah seorang Manusia