COERCE








              COERCE means, persuade (an unwilling person) to do something by using force or threats.


 PAKSAAN?

                  Manusia mana yang sukakan paksaan? manusia mana yang sukakan kekerasan? manusia mana yang sukakan kekejaman? manusia mana yang suka dikongkong? di arah?? tapi, memang fitrah manusia suka bagi arahan. 


                  Jika seorang remaja dipaksa buat itu ini (except perkara yang berkaitan dengan agama), confirm memberontak. sebab apa? dia akan bagi tekanan kepada jiwa mereka . Itu remaja, kalau kanak kanak? mungkin tekanan mental. Zaman sekarang, ramai sangat para ibubapa memaksa anak anak mereka. ada yang memaksa makan sayur secara kasar, IF diorang cakap secara baik or cari jalan yang lebih inovatif supaya anak anak mereka makan sayur takpe. ini TIDAK, yang diorang tahu MARAH, MARAH, dan MARAH ajerr. takke kesian dekat anak tu asyik asyik kene marah jer.


                itu pasal makan, tak masuk pasal nak didik kanak kanak berak or kencing di tandas. aku tahu, memang susah sesangat nak lepas seorang budak dari pakai cawat dia tuh. memang perlukan masa dan kesabaran yang tinggi jugaklah. But, ini if budak tu tak cakap nak berak terus DIMARAH. tak bagi budak tu explain pon. Marah pulak bukan marah memujuk or marah marah manja, ini marah macam budak tu buat DOSA besar pulak. hermmm... budak, bukan mudah nak diajar tambahan pulak diorang ni tak tahu apa apa. so, kitalah yang kene ajar dan didik diorang kan?

                  Ini lawak, paksa budak gayuh basikal sebab nak suruh jadi macam kanak kanak lain. hey! mak ayah pon cubeelah tengok si kecil tu kakinya sampai ke tidok nak naik basikal tu. ini tidak, PAKSA PAKSA dan PAKSA. dah takde kerja lain ke ape?! tak naik basikal pun nak marah kat budak tuh. tak ke tertekan budak tuh. kakinya pendek, cawat dah tak pakai, nak gayung basikal confirmlah susah dan sakit.

 PERBANDINGAN SESAMA ADIK BERADIK

                    seorang anak akan terasa tersinggung dan kecil hati jika dia dibandingkan dengan anak anak yang lain. Si mak dan ayah pulak, bila dah memaksa buat itu ini dan si kecil tak mampu lakukan. mulaalaah nk banding bandingkan sesama adik beradik, cakap " alaah akak engko tu bleh buat takkan engko xle buat" and blaa...bla...blaa...eh, kita pon tak suka,malah benci dibanding bandingkan dengan orang lain. kita akan rasa DOWN jer. hal ini jugak kita boleh golongkan sebagai PILIH KASIH sesama anak. Budak mana yang suka bila di pilih kasih? kalau kasih itu berpihak kepada kita, maka beruntunglah kita jika sebaliknya? hermmmm...


                   tabiat PILIH KASIH dan MEMBEZA BEZAKAN anak anak menonjolkan kelemahan anak juga menonjolkan kelebihan anak. mungkin ibu bapa fikir dengan membeza bezakan mereka akan dapat menaikkan semangat tetapi sebenarnya tidak! jika pihak luar seperti kawan kawan atau guru kemungkinan besar akan memberi semangat yang tinggi untuk terus berusaha tetapi jika ahli keluarga sendiri?  lagi lagi ibubapa. Ini akan melemahkan malah menjatuhkan lagi semangat anak kecil , remaja turut terasa sedemikian rupa. maka sebagai seorang ayah dan ibu seharusnya bersikap ADIL.


                  adil bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya. tidak semestinya berlaku adil dengan memberi barang dengan sama rata. Maka sewajibkan seorang ibu dan ayah berlaku adil sesama adik beradik dan tidak memilih kasih dan jugak tidak membeza bezakan sesama anak.INGAT ! dengan marah tidak akan menyelesaikan masalah tau dan memaksa? tidak semestinya dapat mengubah kelemahan mereka.  sekian.







Comments

Popular posts from this blog

STUDENT MESIR

WHAT A LOVELY COUNTRY [ Part 1 ]

Al kisah seorang Manusia